04 mar Nye nøgletal: spilbranchen i kraftig vækst og ny interaktiv “branche”
Den seneste udgave af ’Danske indholdsproducenter 2021’ er på gaden med friske nøgletal for spil-, tv-, film-, reklamefilm- og interaktiv-brancherne. Og tallene taler deres eget tydelige sprog.
Med en samlet stigning i eksporten på 34 pct. i forhold til året før og en vækst i beskæftigelsen på 9 pct., er det med god grund, at vores industri er udpeget som en af Danmarks erhvervsmæssige styrkepositioner.
Særligt de danske spilproducenter har fået medvind på det globale digitale spilmarked. Tallene, som har været forsinket fra Danmarks Statistik på grund af Corona-krisen, viser at branchen i 2019 omsatte for over 1,3 mia. kr. – en vækst på 15% i forhold til året før – mens eksporten stiger hele 76 pct. Det gør 2019 til spilbranchens bedste år nogensinde.
Og lad os nu se. Mon ikke resultatet for næste år (2020) bliver endnu bedre? Spilbranchen har som en af de eneste kreative brancher formået at vokse under corona-krisen, og der er tegn på, at de mange nedlukninger verden over ligefrem har hjulpet spilbranchen.
Selvom æren for den eksplosive vækst i omsætningen kan tilskrives et mindre antal spilvirksomheder, hvis udgivelser blev ekstremt godt modtaget i udlandet det år, styrker det branchen som helhed. Som klynge gør vi det muligt at dele erfaringer og ekspertise bredt i communitiet, så viden, netværk og vellykkede strategier vandre fra de store til de mindre selskaber, og vi sammen løfter branchen som helhed. De store spiludviklere trækker herudover de store investorer og publishere til finansieringsevents som CPH MatchUp, hvilket giver andre selskaber mulighed for at pitche deres idéer for dem.
XR-producenter en del af ny interaktiv-kategori
Producentforeningen har udgivet ’Danske Indholdsproducenter’-rapporten de seneste 10 år. I år er dataindsamlingen for første gang sket med sparring fra Vision Denmark. Det har resulteret i, at rapporten har tilføjet kategorien interaktiv, som rummer producenter af digitale spil med lærings- eller sundhedsformål, interaktive originale værker og XR-virksomheder. Disse producenter tegner sig for 10 pct. af den samlede omsætning, hvoraf halvdelen udgøres af eksport.
Selvom kategorien dækker bredt, har vi en tro på og ambition om, at den del af industrien på sigt vokser, og vi kan udspecificere XR-branchen for sig selv, så vi får tal og størrelse på de virksomheder og oplevelser, der udkommer herfra. Alene på fire år er eksporten i interaktiv-kategorien steget med 63 pct., så udviklingen på dette område går rigtig hurtigt.
For allerede nu at have en overblik over de danske XR-producenter, arbejder vi på en kvalitativ kortlægning af XR-virksomhederne. Det skal hjælpe os med at blive klogere på XR-producenternes behov og udfordringer, så vi dels kan udvikle de rigtige aktiviteter og projekter til vores medlemmer og dels bliver bedre til at formidle potentialet i XR.
Læs ‘Danske indholdsproducenter 2021’ her.