07 apr Hvorfor holder den internationale investor godt øje med danske spiludviklere?
Den 28. april slår vi igen dørene op til Copenhagen MatchUp, Danmarks største matchmaking event for spiludviklere og investorer fra hele verden. Mere end 75 investorer og publishere har allerede tilmeldt sig. Heriblandt den finske kapitalfond Play Ventures, som deltager for tredje år i træk.
Vi har bedt deres investment associate Anton Backman komme med sit syn på den danske spilbranche. Hvor ser han den globale spilindustri bevæger sig hen? Og hvad er Play Ventures på udkig efter i år?
“Jeg er på udkig efter stærke teams indenfor mobilspil, free-to-play PC-spil og spil-services, og er særligt interesseret i teams, som samler lidt glemte, men eviggyldige genrer op – f.eks. klassiske brætspil, kortspil eller arkadespil – og puster nyt liv i dem med godt monetization-design og tiltag i forhold til live-drift,” fortæller Anton Backman.
I hans optik har Danmark de seneste år udklækket et bemærkelsesværdigt antal innovative, spændende spilvirksomheder. En udvikling han mener, er drevet af få store virksomheders internationale succes.
“Ekstraordinære lokale succeser er vigtige katalysatorer for gentagne succeser i en region. Her har SYBO og Kiloo uden tvivl spillet en central rolle i at cementere den danske spilbranches position på det globale marked. Denne position er blevet yderligere styrket af Tactile Games i casual games-kategorien, BetaDwarf på PC-fronten, ligesom Umami Games’ fremdrift med deres hyper-casual titler,” vurderer han.
“I Finland er der en stærk tradition for at dele erfaringer og ’best practices’ i spil-startupmiljøet, hvilket der har været siden den finske spilbranches begyndelse. Som jeg ser det, er denne kultur også begyndt at slå rod i det danske spilmiljø, og jeg ville forvente, at denne udvikling fortsætter. I takt med at pandemien slipper sig greb, håber jeg på at se flere community-aktiviteter, hvor udviklere har mulighed for at mødes, sparre og dele ideer om de spil, de har planer om at udvikle,” siger han.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Danske spilproducenter har ifølge Anton Backman altid været stærke på den artistiske og designmæssige side, men han håber også, at de i fremtiden er villige til at gå mere på kompromis med finpudsningen og eksperimentere mere med early acess-modeller.
“Jeg håber, at flere startup-virksomheder bliver mere aggressive omkring at sende deres produkter tidligt på markedet og få dem valideret. Ikke alt behøver at være poleret og se fantastisk ud, før det bliver testet – hvis spillet er sjovt, hænger spillerne ved. Jeg opfordrer også udviklere til at have en holistisk tilgang til markedet og spørge sig selv, om det spil de har intentioner om at bygge, har et publikum (er deres tilgang testet før? I så fald, hvorfor fungerede det / ikke?) og tage den viden med i den videre spiludvikling. Markedsdata er udviklerens ven og burde altid bruges til benchmarking af deres produkt,” argumenterer han.
Free-to-play forretningsmodellen breder sig
Anton Backman spår en fortsat lys fremtid for mobilplatformspil, men ser også en tendens til, at udviklere spreder deres spil ud på tværs af platforme for at nå et bredere publikum.
“the next big thing er ofte et mix af spilmekanismer, der er blevet bevist effektive kombineret med et engagerende meta-gameplay, udnyttelse af ny teknologi eller introduktion af nye platforme. Mobilspil vil stadig være kongen i de næste år, men flere udviklere vil sprede deres spil ud på flere platforme for at udvide deres bruger-flade og muliggøre mere effektiv user acquisition. På længere sigt forudser jeg, at den åbne infrastruktur muliggjort af blockchain-teknologi også bliver taget i brug af større spiludviklere.”
“Jeg tror også, at free-to-play forretningsmodellen vil vinde mere frem udenfor mobilspil og kun blive endnu vigtigere fremadrettet. Premium games på konsol og PC vil i den overskuelige fremtid have deres dedikerede publikum, men de yngre generationer viser større tilbøjelighed til at kigge mod free-to-play modellen. Det betyder, at konsol- og PC-udviklere er i stand til at fastholde deres spillere i de kommende år ved at skabe nyt indhold og vedligeholde deres communities, såfremt de lykkedes med at sende et succesfuldt spil på markedet”, siger Anton Backmann afslutningsvis.
Play Ventures er baseret i Finland og investerer i spil- og spilservice startups i både Europa, Asien og Nordamerika. Kapitalfonden investerer som udgangspunkt pre-seed og seed midler. I 2019 investerede de sammen med Galaxy Interactive 700.000US dollars i den danske spilvirksomhed Bright Star efter et møde på Copenhagen MatchUp.