13 dec Spilvirksomhed udvikler ny teknologi: ”I al beskedenhed vil jeg kalde det et nybrud indenfor spiludvikling”
Computerspil har en unik evne til at engagere spilleren ved at skabe et rum, hvor hun er fri til at handle, som hun vil. Men når det kommer til spillets historie, er det overordnede handlingsforløb fastlagt på forhånd, hvilket strider imod den frihed interaktiviteten tilbyder.
Men hvad hvis man kunne skabe et spil, hvor spilleren bliver den virkelige hovedperson i en historie, der udvikler sig som direkte konsekvens af spillerens handlinger? Det er en drøm Nikolaj Hyldig har haft i mange år, og som han nu har etableret virksomheden GenNarrate for at forfølge.
Teknologien der muliggør drømmen, hedder GenNarrator, og gennem et af Vision Denmarks innovationsprojekter har virksomheden sammen med en forsker fra Aalborg Universitet arbejdet på at styrke GenNarrators evne til at autogenere social interaktion blandt de computerstyrede karakterer i et computerspil. Med hjælp fra Alvaro Torralba, som forsker i kunstig intelligens og automated planning tools har de implementeret og testet algoritmer, der gør karaktererne i stand til at drive historien frem – i med- og modspil med spilleren.
”Vi vil i bund og grund bare gerne lave den type spil, vi selv har lyst til at spille. Og det krævede, at vi udviklede den her teknologi, der gør det muligt for spilkarakterer at træffe frie valg for at nå et bestemt mål. Mit ønske er at skabe en større følelse af personlig involvering hos spilleren – en følelse af at ens valg har konsekvenser og en større indflydelse på historiens udvikling,” forklarer Nikolaj Hyldig, CEO i GenNarrate.
Nikolaj Hyldig startede virksomheden i 2020 på baggrund af en investering fra Innovationsfonden. Med sin baggrund i digitale medier og psykologi har han designet den kunstige intelligens til GenNarrator på egen hånd, men fik med hjælp fra Vision Denmark engageret en forsker i arbejdet.
”Det ville have taget 50 gange så lang tid og kostet rigtig mange penge, som vi ikke har, hvis ikke vi havde fået støtte til vores samarbejde med Alvaro. Det har været en kæmpe hjælp ift. at få optimeret vores resultater,” fortæller Nikolaj Hyldig.
Nyhedsværdien ligger ifølge Nikolaj Hyldig ikke kun i det at kunne skabe et mere åbent og autentisk narrativ i computerspil, men også at det kan effektivisere udviklingen af dem.
Start dit eget innovationsprojekt
Frem til 2024 investerer Vision Denmark fire millioner kroner i projekter, der kan være med til at udvikle og innovere den digitale visuelle industri. Har du en idé til et innovationsprojekt? Læs vilkårene for at komme i gang her.
Nye forretningsmodeller kræver nye teknologier
Spilbranchen har over de seneste år bevæget sig fra en såkaldt premium forretningsmodel hen mod en abonnementsmodel, som man kender det fra Netflix og HBO, hvor brugere for et fast beløb får ubegrænset adgang til digitale platforme med hundredvis af spil.
”Det stiller krav til spiludviklerne om hele tiden at videreudvikle deres spil, så de kan holde på spillerne ved at tilbyde dem nye oplevelser, hver gang de spiller. Det gør de selvfølgelig ikke kun for spillernes skyld; en højere retention (fastholdelse, red.) er også lig med en højere indtjening,” forklarer Nikolaj Hyldig.
Men udfordringen er den samme som for streaming af film og TV-indhold; det tager tid og koster mange penge hele tiden at udvikle nyt indhold til sit spil.
”Her kan vores teknologi gå ind og supplere de eksisterende content generation tools på markedet. Men hvor disse tools primært fokuserer på at autogenere den rumlige dimension af spilverdenen, så som skove, bjerge og byer, så gør GenNarrator det muligt at autogenerere den narrative dimension. Og det er en stor fordel, da historier er en meget engagerende type indhold, hvilket kan fastholde spillerne yderligere,” fortsætter han.
Flere større spilstudier rundt omkring i verden arbejder på tilsvarende software, men de udvikles til studiernes egne spil og er tidskrævende – og for dyre for små studier – at udvikle fra bunden.
Ud over selv at bruge teknologien, undersøger Nikolaj Hyldig derfor muligheden for at gøre teknologien tilgængelig for andre spiludviklere. De generelle algoritmer og resultaterne fra samarbejdet med Aalborg Universitet, er open source og ligger allerede tilgængeligt her. Som spiludvikler vil det give en genvej til at bruge denne slags content generation software.
Uvurderlig, specialiseret viden
Vision Denmark arbejder for at styrke både spil-, film-, tv-, animations- og XR-virksomheder i Danmark – blandt andet ved at facilitere muligheder som den Nikolaj Hyldig har fået gennem sit forskningssamarbejde med Aalborg Universitet.
”Der er nok ikke så mange virksomheder, der tænker over det, men der sidder forskere rundt omkring på de danske universiteter, som ligger inde med uvurderlig specialiseret viden indenfor relevante områder som grafik, software og produktionsmetoder. Det er skarpe hoveder, man kan man få adgang til gennem de her innovationssamarbejder,” fortæller Nikolaj Hyldig.
I hans optik er det en uvurderlig mulighed, som andre virksomheder også burde gøre brug af.
På baggrund af resultaterne fra forskningssamarbejdet er Nikolaj Hyldig nu i gang med at søge samarbejdspartnere til videreudvikling af GenNarrator og spillet ‘The Bridge’, der demonstrerer potentialet i teknologien.
”I den verden vi lever i i dag, er det afgørende at få adgang til specialiseret viden, så man kan differentiere sig og hurtigere skabe en mere succesfuld virksomhed eller et produkt. Samarbejdet mellem universiteterne og virksomhederne er en måde at tilføre branchen værdi og drive den frem,” understreger Nikolaj Hyldig.
Læs hvordan du kommer i gang med et innovationsprojekt her.
Hvad nu? Næste skridt for GenNarrate
På baggrund af resultaterne fra forskningssamarbejdet er Nikolaj Hyldig nu i gang med at søge samarbejdspartnere til videreudvikling af GenNarrator og spillet ’The Bridge’, der skal demonstrere potentialet i teknologien.
Målet for Nikolaj Hyldig er, at GenNarrator og metoderne bag, på sigt bliver en fast del af at fortælle historier i spil – både herhjemme og på globalt plan.
”Der vil stadig og altid være brug for menneskelig intelligens. Den definerer kernen i historien og karakterernes relationer, hvilket er historiens grundlæggende skabelon. Vores teknologi bygger bare videre på den skabelon. Jo bedre og mere fantasifulde forfattere man har med fra starten, jo stærkere fundament har GenNarrator til at udfolde historier sammen med spilleren,” understreger han afslutningsvist.
Vision Denmark følger den videre udvikling af GenNarrates projekt og realiseringen af drømmen om mere engagerende computerspil. Læs mere om GenNarrate og Aalborg Universitets innovationsprojekt her.