Language

Vision Denmarks julekort: highlights fra året der gik og et kig ind i 2023

Flere fortællinger til det europæiske marked, flere investeringer i den danske spilbranche, flere grønne produktioner og flere samarbejder mellem virksomheder og forskere. Juleferien er lige om hjørnet og her på falderebet til det nye år, tager vi et kig på, hvilke skibe der er sat i søen i årets løb, og hvilken kurs Vision Denmark sætter for fremtiden.

En himmelflugt og andre milepæle
I 2022 fortsatte spilbranchen sin himmelflugt og har på blot et år fordoblet sin omsætning. Med salget af SYBO Games vil investeringerne i branchen med al sandsynlighed igen i år slå rekord og samlet komme et godt stykke over to mia. kr.

Også på det grønne og teknologiske område har den digitale visuelle industri markeret sig. TV 2’s nye sæson af ’Vild Med Dans’ blev den første GREEN FILM-certificerede live-produktion i Europa samtidig med, at ‘Flugt’ blev den første dokumentarfilm nogensinde til at blive Oscar-nomineret i tre kategorier. Derudover har vi set, hvordan vores industris produkter i stadig stigende grad efterspørges af andre industrier – fx. sundhedsvæsnets brug af animation og extended reality-løsninger i behandling og kommunikation, som ikke ses tilsvarende i mange andre lande.

Med åbningen af flere såkaldte virtual stages i Danmark og blandt andet Filmby Aarhus’ MIXR-lab bliver broen mellem industriens brancher også bygget stærkere og bredere og adgangen til nye produktionsteknologier lettere. En udvikling vi i Vision Denmark vil være med til at styrke de kommende år.

Det var derfor med stor glæde, at vi i oktober modtog nyheden om, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse bevilliger 9,2 millioner kroner til Vision Denmarks videre arbejde med at drive innovation og vækst på tværs af spil, film, tv, animation og XR.

De 4 K’er
Vision Denmark hoppede ind i 2022 med en strategi om at prioritere de fire indsatsområder kreativ innovation, klima, kompetencer og kapital, hvor vi ser industriens største strukturelle udfordringer er koncentreret.

Særligt klimaområdet står centralt i Vision Denmarks aktiviteter, både i dag og fremadrettet. I samarbejde med bftp-alliancen og med GREEN FILM-håndbogen som anker har vi i 2022 afholdt både konferencer, møder og workshops med fokus på en ambitiøs grøn omstilling af film- og tv-branchen. Det har inspireret mere end 200 branchefolk og givet dem redskaber til at drive deres produktioner og virksomheder i en grønnere retning.

Vi har samtidig taget hul på den grønne omstilling af spilbranchen. I samarbejde med en række virksomheder har vi fået udarbejdet en analyse af branchens klimabelastning, som vil skabe grobund for flere konkrete indsatser for spilbranchen i det nye år.

Med støtte fra EU Kommissionen har Vision Denmark samlet et internationalt branchepartnerskab omkring programmet European Writers Club for at styrke samarbejde mellem tv-serieforfattere og broadcastere og stimulere nye, originale fortællinger til det europæiske marked.

Internationale samarbejder
2022 blev også året, hvor der kom luft under vingerne på Vision Denmarks internationale samarbejder. European Writers Club blev skudt i gang i oktober med 14 europæiske brancheorganisationer som partnere – og flere kommer til løbende. Programmet skal frem til sommer 2023 bringe europæiske tv-serie-forfattere og broadcastere sammen om at skabe originale fortællinger til det europæiske marked og gøre vejen fra idé til produktion kortere.

I foråret var et rekordstort antal udenlandske investorer og spiludgivere tilmeldt Copenhagen Match Up, vores årlige innovations- og matchmaking-event for spilbranchen. Og senest havde Filmby Aarhus’ THIS festival besøg af Tribeca Festival og gav danske spil- og VR-virksomheder mulighed for at pitche deres projekter, få feedback og komme i betragtning til den amerikanske multi-platform storytelling festival.

Innovation, udvikling, nytænkning; kært barn har mange navne
Over de næste to år lægger vi alle æg i innovationskurven og investerer over fire millioner kroner i samarbejdsprojekter, der kan være med til at udvikle ny viden og innovere den digitale visuelle industri. Pengene skal bruges til at frikøbe forskere fra landets videninstitutioner, så de kan samarbejde med spil-, film-, animation- og XR-virksomheder om at udforske nye idéer, finde løsninger og omsætte viden til forretning. Så er du en forsker med interesse i den digitale visuelle industri eller en virksomhed, der bliver ved med at støde på det sammen problem i din kreative proces. Så er vores innovationspulje værd at kigge ind i.

Sideløbende laver vi målrettede indsatser på området for extended reality. Immersive teknologier som Virtual, Augmented og Mixed Reality anvendes i stigende grad af en bred vifte af industrier. Virksomheder indenfor både sundhed, turisme, detailhandel og uddannelse er begyndt at implementere XR på nye og innovative måder, så anvendelses- og forretningsmulighederne er mange. Hertil kommer storytelling-aspektet.

De muligheder skal vi hjælpe virksomhederne med at afsøge. Udgangspunktet har været at lære de danske XR-virksomheder at kende for at sikre en udvikling, som matcher deres ambitioner og styrker. Det arbejde har vi netop taget hul på ved at samle 40 XR-virksomheder til et dialogmøde, og flere tilsvarende møder vil komme til i det nye år.

Ved at samarbejde tæt med både virksomheder og de danske videninstitutioner, samt vores partnere i Filmby Aarhus, Viborg Visual og FilmFyn opnår Vision Denmark endnu bedre indsigt i de behov og ønsker, som virksomheder over hele landet sidder med.

Derfor er der kun tilbage at sige tak til alle vores medlemmer, supportere og partnere. Uden jer, intet Vision Denmark til at arbejde for fællesskabet på tværs af den digitale visuelle industri. Sammen løser vi de vilde problemer som står i vejen for, at industriens virksomheder kan udvikle sig og Danmark på sigt bliver et kraftcenter for spil, film, animation og kreativ teknologi.

Med ønske om en kreativ jul og et innovativt nytår!

Fra alle os i Vision Denmark.

Kom i gang med et innovationsprojekt
Find inspiration og få en bedre forståelse af, hvordan et innovationsprojekt kan se ud i de 11 samarbejder mellem virksomheder og forskere, vi har startet op de seneste to år.

Hvad kan der komme ud af et innovationsprojekt?
Læs om GenNarrates nye spilteknologi, som både kan skabe mere åbne narrativer og kan hjælpe spilvirksomheder med at effektivisere processen for spiludvikling og give deres spil højere retention.

Gennem et af Vision Denmarks innovationsprojekter har virksomheden sammen med en forsker fra Aalborg Universitet udviklet en kunstig intelligens, der kan autogenere social interaktion i et computerspil og derved give spilleren en større følelse af frihed og autencitet i sin spiloplevelse.