Spilvirksomheden Playdead vil i samarbejde med DTU udvikle et redskab til den danske digitale visuelle industri, som muliggør digitalt sand, grus, og andre granulære materialer. Disse materialer findes i mange varianter som generelt har stor betydning for vores oplevelse af den udendørs verden.
Startet den 1. febuar 2022
Forventes afsluttet den 1. juni 2022
UDFORDRING
Granulære materialer I computerspil og andet digitalt 3D indhold er en udfordring, fordi deres udseende afhænger meget af afstand. På tæt hold domineres sand af udseendet af de enkelte korn, mens overfladen på afstand synes mat, dog med enkelte glimt af lys hvor korn fanger lyset fra solen. En speciel udfordring er at man ofte ser den samme bunke sand både meget tæt på og langt fra, da der typisk er tale om store arealer, der er dækket af materialet.
Man kan heller ikke nøjes med at beskrive overflader dækket af granulatet, da de enkelte korn kan løsrives og så må betragtes som partikler, der må visualiseres enkeltvist.
LØSNING
Playdead og DTU vil udvikle et redskab, som muliggør digitalt sand, grus og andre granulære materialer i spil, animation og XR produktioner.
Resultatet bliver en interaktiv virtual reality (VR) demonstration, som viser metoden til visualisering af granulære materialer og hvordan den kan tilpasses efter en brugers kunstneriske behov. En video der kan fungere som brugsvejledning til metoden. Metoden vil være direkte tilgængelig til brug i de involverede virksomheder og som springbræt for videre forskning i digital multiskala modellering af geometriske strukturer ved DTU.
Interesseret i mere information om projektet? Kontakt:
Susanne Skovgaard, Vision Denmark
Mail: ssc@visiondenmark.dk