Language

THE ADAPTATION ENGINE – executive meeting –

Worldbuilding og storyworld-tænkning er helt centrale i moderne film, spil og litteratur adaptationer. Det bliver i stigende grad brugt i Hollywood og i spilindustrien. Men den danske mediebranche kan også bruge metoden. På dette møde vil du blive præsenteret for helt ny forskning og et panel af danske og amerikanske mediefolk, der arbejder med worldbuilding og adaptationer inden for film, dokumentar, animation, litteratur og spil.

Igennem de sidste to år har den Danske Filmskole udforsket en ny metode til hvordan univers-udvikling kan bruges til at lave adaptationer af eksisterende IP’er på tværs af medier.

I “the executive meeting” inviterer filmskolen udvalgte beslutningstagere + gæster fra ledende filmstudier, tv-selskaber, spil-firmaer, bogforlag og uddannelser til at et gå-hjem-møde hvor metoden vil blive præsenteret.

Til mødet vil du blive præsenteret for:

  • Adaptation engine metoden.
  • Konkret viden hentet hjem fra virksomheder og forskere der arbejder med multinationale IP’er fra Amazon, Netflix, Electronic Arts m.fl.
  • Tre konkrete danske cases hvor danske virksomheder igennem det sidste år har brugt metoden i praksis til universudvikling og adaptation af film, tv-serier, bøger, dokumentar, animation og spil.
  • En keynote af den amerikanske Emmy Award vindende manuskriptforfatter Joshua Rubin der har mere end 20 års erfaring med worldbuilding og transmedielle fortællinger for nogle af verdens førende spil og streaming selskaber.

Mødet foregår på den Danske Filmskole d. 12 december fra klokken 15-18 inkl. en mindre servering. Mødet afholdes på engelsk.

Læring:

Executive mødet er et sneak peak af resultaterne fra research projektet the Adaptation Engine og er målrettet beslutningstagere og kreative, fordi det er jer der står til at vinde mest ved at bruge adaptation engine metoden i konkret virksomhed i dansk og international kontekst. Der vil derfor også være afsat tid til en kort workshop hvor vi diskuterer fremtidige applikationer af metoden inspireret af vores nye viden fra projektet og fra USA.

Målgruppe:

Beslutningstagere og kreative der arbejder med fortællinger og IPer for og på tværs af film, tv, spil, radio, litteratur, teater, tegneserier, teater og andre fortællende medier og kunstformer.

Keynote:

Joshua Rubin er en Emmy vindende narrativ instruktør and forfatter, med over 20 års erfaring inde for spil og underholdningsindustrien. Han har været med-forfatter på Assassin’s Creed 2, som var nomineret for bedste spil skrivning ved WGA, AIAS og BAFTA priserne. Rubin har også været en del af det kreative hold, der har bygget verden som Destiny foregår i, hus Bungie. Han har også været Lead Writer på Outriders and narrativ instruktør på Dying Light projektet, hus Techland. I 2022 vandt Rubin en interaktiv Emmy for Netflix’s You vs. Wild: Out Cold.

Panel:

Tine Flyvholm har arbejdet som konceptudvikler og redaktør af universer og bøger til børn og unge siden 1998 på Egmont Kids, Forlaget Høst & Søn og Gyldendal. Tine har bl.a. udviklet originale bogformater til en lang række Disney/Pixar brands, samt W.I.T.C.Ho og Hjælp jeg er en fisk. Siden 2009 har hun også arbejdet strategisk og konceptuelt med universudvikling på Villads fra Valby. Hun startede Gutkinds B&U-linje i 2021 og sidder nu med udviklingen af nye serier som Mig & Mille (Anne Sofie Hammer og Sofie Lind Mesterton), Anas Hashim (Babak Vakili).  Sammen med Simon Jon Andreasen har hun de seneste seks år kørt forløb for filmskolens animations- og manuskriptlinjer om adaption og worldbuilding.

Flemming Lyngse har instrueret dokumentarfilm og dokumentarserier til Det Danske Filminstitut, DR og TV2 Han var blandt de første til at arbejde med “one man – one camera” formatet og har været instruktør på adskillige dokumentarfilm blandt andet film som “Glistrup” og “Rukov – på sporet af den tabte tid”, og  dokumentar-serier som “Jagerpiloterne”, “Frømandskorpset” og senest “Arktisk Kommando”. Han underviser fast som gæstelærer på Den Danske Filmskole, New York University og Royal Jordanian Film Institute. I øjeblikket arbejder Flemming Lyngse på flere forskellige danske og internationale dokumentarprojekter. Og har i 2024 arbejdet med universudvikling i forbindelse med udviklingen af dokumentarfilm.

Gunnar Wille. Forfatter, animationsinstruktør og billedskaber. Uddannelsesleder Emeritus på Den Danske Filmskole. Har arbejdet som skabende multimedie kunstner i 50 år. Har skrevet og illustreret mere end 50 bøger for børn, instrueret og designet Tv-serier og animerede film + radio og lydfortællinger. Har udviklet og eksperimenteret med computeranimationsprogrammer. Opført eksperimentelle lydkoncerter, multimedieevents og multikunstudstillinger. Og har skabt, og ledet, animationsinstruktøruddannelsen på Den Danske Filmskole, DADIU og EUCROMA. Blev i 2016 hyldet på en af verdens ældste animationsfestivaler, Fredriksstad Animation Festival, med en “Gylden Gunnar Lifetime Achievement Award” for sit livsværk. I 2024 har Gunnar arbejdet med worldbuilding og lavet bogen Håndbog I Universudvikling (2023) sammen med Jakob Wille og Simon Jon Andreasen.

Researcher

Simon Jon Andreasen har gjort det til sin mission at undersøge og dele viden om hvordan man udvikler universer. Simon har selv udviklet universer på tværs af medier for store medieselskaber rundt om i verden. I de sidste syv år har Simon sammen med kunstnerkolleger, forskere og mere end 3000 studerende udviklet og testet en helt ny praktisk model (STJERNEMODELLEN), som kan bruges til at skabe nye originale storyworld og udvide eksisterende universer for og på tværs af medier og oplevelser . Simon er nu fuldtidsforsker ved det nye fakultet for film, tv og spil i Norge.

Moderator

Alexander Tange er en game director, der fortæller historier på tærsklen mellem spil og film. Han var med til at stifte spilselskabet Eddaheim efter at være uddannet på Filmskolen og har arbejdet med Emmy-prisvindende Lars Mikkelsen (The Witcher, Star Wars) og Magnus Bruun (Assassin’s Creed Valhalla) på transmedieprojekter, der spænder over spil, tegneserier og tv-shows . Hans debutspil Cathedral of Sorrow; et gyserspil, du spiller med en AI trænet i menneskelig frygt, lanceres på Steam i begyndelsen af ​​2025.

 

Adaptation Engine projektet og arrangementet er støttet af Vision Denmark og  Uddannelses- og Forskningsstyrelsen

Date

dec 12 2024

Time

15:00 - 18:00

Location

Den Danske Filmskole
Theodor Christensens Pl. 1, 1437 København
Læs mere og tilmeld dig her
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.