Den Danske Filmskole vil i samarbejde med produktionsselskaberne Nimbus Film og Monolit Film styrke bevidstheden om og inddragelse af data om publikum og målgrupper i danske filmskaberes udviklingsproces. Projektet undersøger blandt andet, hvordan man kan arbejde med viden fra data, hvordan man kan indsamle både kvalitative og kvantitative data og hvilke data, der er tilgængelig allerede.
Startet den 1. januar 2022
Forventes afsluttet den 31. december 2022
Udfordring
Viden baseret på data påvirker i stigende grad beslutningsprocesserne i film og tv-branchen. Alle kender til, at de store streamingtjenester måler brugernes vaner og bruger dem i udviklingen af nye produktioner.
På den måde er viden blevet en magtfaktor, og filmskaberne har behov for at styrke deres position med mere viden. De har derfor brug for at oparbejde en forståelse af, hvordan man arbejder med viden fra data, hvordan man kan indsamle både kvalitative og kvantitative data og hvilke data, der er tilgængelig allerede.
Løsning
I samarbejde med produktionsselskaberne Nimbus Film og Monolit Film samt eksperter fra Københavns Universitet iværksætter Den Danske Filmskole et innovationsprojekt, som skal styrke skabelsen af denne viden. Projektet arbejder med tre spørgsmål:
– Hvilke relevante og tilgængelige digitale data findes allerede?
– Hvordan skaber man selv data?
– Hvordan kan man bringe data i spil i en kunstnerisk skabelsesproces?
Resultat
Den viden der kommer ud af projektet vil kunne bruges af danske filmskabere og resultaterne vil blive indarbejdet i Filmskolens uddannelser. Derudover afrundes projektet med et seminar for et inviteret publikum.
Interesseret i mere information om projektet? Kontakt:
Susanne Skovgaard, Vision Denmark
Mail: ssc@visiondenmark.dk