10 spilvirksomheder
I et innovationssamarbejde mellem Teknologisk Institut og 10 spilvirksomheder skal der udarbejdes grundlag for fremtidige bæredygtighedsstandarder i spilbranchen baseret på måling og afrapportering af ikke-finansielle data i et systemperspektiv. Arbejdet sker med udgangspunkt i delresultater fra rapporten ”Analyse af Klimaaftrykket i spilbranchen” (2022).
Opstart: marts 2023
Forventes afsluttet: december 2024
UDFORDRING
Bæredygtighed er et af de centrale fokusområder på computerspilbranchens agenda, særligt hvad angår branchens CO2-aftryk både i udvikling og afvikling af computerspil. Der findes i dag ikke nogle danske bæredygtighedsstandarder for branchen eller metode til måling af klimaaftryk.
LØSNING
På baggrund af analyserapporten ”Analyse af klimaaftrykket i spilbranchen” foretaget i 2022 adresserer innovationsprojektet de spørgsmål og forhold, der i rapporten er fremhævet som områder, der forudsætter yderligere forsknings- og udviklingsarbejde indenfor klimaaftryksmåling.
Projektet har som mål at levere grundlaget for fremtidige bæredygtighedsstandarder i computerspilbranchen og har fokus på følgende forhold:
RESULTAT
For spilbranchen forventes projektet at munde ud i et styrket grundlag for fælles standarder for klimaftryksmålinger, der kan anvendes på produkt- og virksomhedsniveau.
Interesseret i mere information om projektet?
Kontakt:
Mariann Nederby Madsen, Vision Denmark
Mail: mn@visiondenmark.dk