Onboarding er et af de helt store ubesvarede spørgsmål indenfor XR-design, som kan stå i vejen for, at flere virksomheder, institutioner og organisationer kommer i gang med at bruge extended reality-løsninger.
I et samarbejde mellem Metaverse & Experience Technologies, ved Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet og en række hhv. XR- og industrivirksomheder vil projektet kortlægge tilgange, best practice og mulige standarder for Extended Reality (XR) onboarding, som kan sikre en gnidningsfri brugeroplevelse for individuelle brugere og en effektiv implementering af XR-teknologier på tværs af en organisation.
UDFORDRING
Mange større industrivirksomheder og institutioner er nysgerrige på og undersøger brugen af XR-teknologier i deres forretning, formidling og oplæring. Men mange har ligeledes svært ved at komme i gang.
En projektgruppe bestående af Metaverse & Experience Technologies, ved Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet og en række XR-virksomheder har en hypotese om, at manglende designsystemer indenfor XR kan være en barriere ift. at onboarde medarbejdere og beslutningstagere og fastholde engagementet i XR-teknologier i en organisation eller virksomheds praksis.
LØSNING
For at lette implementeringen af XR-løsninger og -projekter i virksomheder, museer og organisationer samarbejder projektgruppen om et feasibility studie, som skal udforske den tilbagevendende udfordring med onboarding af XR-teknologier i virksomheder og organisationer.
Projektet kortlægger tilgange, best practices og mulige standarder for XR-onboarding, som skal give ny viden om, hvilke udfordringer og barriere virksomheder har ift. at udforske XR-teknologiernes potentiale.
RESULTAT
Målet er at etablere ny viden og teknisk proof of concept for, hvordan XR-teknologier onboardes både fra et UX og organisatorisk perspektiv. Fra UX-perspektivet skal projektet bidrage med kortlagte design patterns og best practices, såvel som konceptforslag til standardisering af disse i et reelt designsystem, der kan anvendes på tværs af XR-cases. Fra organisationsperspektivet er formålet at kortlægge de barrierer der står i vejen for, at virksomheder kan onboarde deres medarbejdere og beslutningstagere, såvel som at fastholde engagementet i at indarbejde XR teknologier i deres praksis.
Projektet har resulteret i tre artikler, samt en template til XR Onboarding:
Artikel 1: XR Onbording i dag – introduktion til analytisk rammeværk(analyse via udvikling af analytisk rammeværk)
Artikel 2: Udfordringer for XR Onboarding (kortlægning af eksisterende viden om udfordring for XR onboarding)
Artikel 3: Rammeværk til onboarding af XR (præsentation af konstruerende rammeværk for virksomheder, som vil arbejde med XR onboarding)
Template: XR ONBOARDING FRAMEWORK
PROJEKTPARTNERE
Startet medio 2024
Afsluttet ultimo 2024
Leverandører af XR
– CoFlow Visuals (DK)
– Koch Digital (DK)
– WaveFunction VR (Portugal)
Eksisterende aftagere af XR
– Heavy Rescue (DE)
– Grundfos (DK)
Potentielle aftagere af XR
– Gabriel (DK), Tekstil og møbelproducent
– Maps People (DK), Teknologivirksomhed, der arbejder med digital wayfinding.
– Norlys (DK), Integreret energi- og telekoncern, der arbejder med product servicesystemer.
– Intelligent Systems (DK), Automatiseringsvirksomhed, som arbejder med digitalisering, automatisering og robot-teknologi
Interesseret i mere information om projektet? Kontakt:
Mariann Nederby Madsen, Vision Denmark
Mail: mn@visiondenmark.dk