Rapporten er udarbejdet af Teknologisk Institut på initiativ fra Vision Denmark og dokumenterer og definerer for første gang den digitale visuelle industris kerneteknologier og deres anvendelse. Her viser der sig et betydeligt udviklingspotentiale i de teknologier, som er udviklet til produktion af spil, film, tv, animation og extended reality (XR), men som i stigende grad bliver brugt i andre erhverv og sektorer i samfundet.
Rapporten er udarbejdet af forskere fra KADK og IT-universitetet og bygger på anonyme interviews med 40 informanter fra danske spilvirksomheder, to danske spileksperter og 144 detaljerede analyser af deres udgivne spil. Rapporten sætter fokus på, hvordan den danske spilindustri ser ud og hvordan den kan blive stærkere.
Notatet udarbejdet af Viegand & Maagøe giver et overblik over de primære klimabelastende aktiviteter i den danske spilbranche med fokus på klimaaftrykket fra datatrafik. Det danner grundlag for at diskutere initiativer, der er nødvendige for at branchens virksomheder kan udarbejde realistiske klimaregnskaber og levere reelle CO2-reduktioner.
Producentforeningen udgiver hvert år denne rapport med data for de danske indholdsproducenters omsætning, beskæftigelse og eksport. I 2021 omsætter danske producenter af spil, film, tv, reklame og interaktiv tæt på 8,5 mia. kr. Det er for andet år i træk i høj grad spilbranchen, der driver den økonomiske udvikling med en omsætning på godt tre mia. kr.
Den danske film-, tv- og spilbranche kom stærkt igennem 2020, som ellers var præget af Covid-19. Især spilbranchen viste imponerende vækstmuskler og mere end fordoblede omsætningen i forhold til 2019. Den samlede branche omsatte for 8,4 mia. kr. og viste dermed endnu engang sit store potentiale i forhold til beskæftigelse, økonomisk vækst og eksport.
Den digitale visuelle industri er i kraftig vækst, og branchen oplever, at det er vanskeligt at rekruttere medarbejdere. Derfor har Producentforeningen og Vision Denmark fået udarbejdet en analyse af tilgængeligheden af kvalificeret arbejdskraft i brancherne. Analysen viser, at kapaciteten er tæt på fuldt udnyttet for en række centrale funktioner.
Vision Denmark har bedt Viegand og Maagøe om at måle klimaaftrykket på danske film og tv produktioner, og lave en evaluering af internationale redskaber, tilgange og anbefalinger til en dansk model for, hvordan vi kan producere mere klimavenligt. Rapporten er en del af Vision Denmarks arbejde for at understøtte en grøn omstilling af dansk film- og tv-produktion.
Årets udgave af Danske Indholdsproducenter fortæller om en branche i stærk økonomisk form og med et stort vækstpotentiale. I alt 653 selskaber indenfor film, tv, reklamefilm, digitale spil og interaktive produktioner omsatte i 2019 for 6 mia. kr., eksporterede for knap 2 mia. kr. og beskæftigede 4.305 årsværk. Med 924 mio. kr. i eksport leverer spilbranchen knap halvdelen af den samlede eksport for de fem brancher.
Vision Denmarks analyse viser, at den digitale visuelle industri er en innovativ klynge målt på antal virksomheder, der udvikler nye produkter, processer og forretningsmodeller. Innovationshøjden er dog lavere end i andre erhverv, da virksomhederne i DVI i mindre grad udvikler produkter eller teknologier, der er helt nye for markedet.
Højbjerre Brauer Schultz har for Vision Denmark undersøgt, hvilken samfundsøkonomisk betydning den digitale visuelle industri har for Danmark. Det er første gang, der er lavet en samlet analyse af industrien, som omfatter spil, film, tv, animation, XR, og omfatter alle typer virksomheder, inkl. leverandører.
Oxford Research og Højbjerre Brauer Schultz har for Vision Denmark undersøgt, hvorvidt der i dag og i den kommende årrække udbydes tilstrækkelig kvalificeret arbejdskraft, eller om der kan forventes at opstå arbejdskraftmæssige kapacitetsproblemer i den digitale visuelle industri i fremtiden.
Siden 2009 har Producentforeningen samlet data på tværs af den danske film-, spil-, reklame- og tv-branche til rapporten ’Danske Indholdsproducenter i tal’ – en periode, hvor industrien mere end nogensinde har været udfordret af ændrede forbrugsvaner og den digitale udvikling.
Strategipapiret, som ligger til grund for Vision Denmarks arbejde. Her præsenteres visionen målsætninger og metoder til at nå dertil.
Med strategiske indsatser, klare vækstmål og konkrete aktiviteter, vil Vision Denmark skabe en ny guldalder inden for udvikling og eksport af danskproduceret indhold.
One-pager om produktionsrabatter og Vision Denmarks anbefalinger
På baggrund af det Kreative Vækstteams anbefalinger identificerede Regeringen i 2019 28 initiativer, der kan opfylde regeringens vision om at skabe vækst i et kreativt Danmark. Vækstplanen rummer bl.a. en analyse af de samfundsøkonomiske konsekvenser ved en produktionsrabat til animation og computerskabte visuelle effekter.
Det interaktive Danmark er i vækst. Virksomheder, der udvikler interaktivt indhold, er front- runners i den digitale og teknologiske udvikling, og de danske indholdsproducenter er med på både indholdssiden, teknologien og forretningen.